Fontos változások 2021. január 1-től az autóhonosításban!

2021-től egy új kormányrendelet értelmében számos ponton változik a külföldről behozott gépjárművek honosítási eljárása. Van ezek között olyan, amely bizonyos autók esetében könnyít az eddigi feltételeken, míg elsősorban az Európai Unión kívülről származó járművek forgalomba helyeztetése hosszadalmasabbá és drágábbá válhat az új szabályok alapján.

Európai Uniós tagállamból behozott autók honosítása 2021-ben

Az idei évtől minden olyan uniós országból származó autó, amely rendelkezik érvényes, EU tagállamban elvégzett műszaki vizsgával egyszerűsített honosítási eljárás révén kerülhet forgalomba helyezésre Magyarországon. Ez alól kizárólag azon modellek képeznek kivételt, melyek nem felelnek meg a Európai Uniós szabványoknak.

A tavalyi év végéig az érvényes EU-s műszaki vizsgával rendelkező autók is csak akkor voltak jogosultak egyszerűsített honosításra, ha volt úgynevezett CoC igazolásuk. A CoC-t (Certificate of Conformity) a jármű gyártója állítja ki annak igazolására, hogy megfelel az uniós szabványoknak. Mivel ez a dokumentum az új autó átadásakor kerül kiadásra és később nem pótolható, ezért eddig gyakori eset volt, hogy amennyiben a külföldi eladó nem adta át a CoC-t a hazai vevőnek, a Nemzeti Közlekedési Hatóság az érvényes EU-s műszaki vizsga ellenére a járművet egyedi forgalomba helyezési eljárásra kötelezte.

Mi az az egyszerűsített honosítási eljárás?

Az egyszerűsített honosítási eljárás lényege, hogy a külföldről behozott autót a magyar hatóságok a külföldi okmányok szerint automatikusan forgalomba helyezik. Ennek legfőbb előnye, hogy a külföldön még érvényes műszaki vizsgát annak érvényességéit a magyar forgalmiba engedélybe is bejegyzik, így nem szükséges a honosítás során műszaki vizsga. Egy szemlén ugyan ilyenkor is át kell esnie a járműnek, ez azonban csak azt a célt szolgálja, hogy ellenőrizzek nincs-e eltérés a bemutatott autó és az okmányokban szereplő jármű között. Az egyszerűsített honosítás hatósági árszabása is igen kedvező, mindössze 8 ezer forint.

Mik a könnyített feltételei az egyszerűsített honosítási eljárásnak 2021 januárjától?

Az új kormányrendelet a korábbinál enyhébb kondíciókhoz köti az egyszerűsített honosítási eljárást. Idéntől nincs szükség az úgynevezett CoC igazolásra abban az esetben, ha az autó rendelkezik érvényes EU-s tagállamból származó forgalmi engedéllyel és műszaki vizsgával és az alvázon megtalálható az úgynevezett EK-szerinti típustábla. Ez egy kis fémből készült tábla, amely minden EU-s piacra készült és a uniós szabványoknak megfelelő autón felhelyezésre kerül a gyártás során.

Milyen további változások léptek életbe 2021 januárjától?

Az új kormányrendelet elsődleges célja, hogy megbízható hátterű, műszakilag jó állapotú és környezetvédelmi szempontból is kifogástalan autók járjanak a magyar utakon. Mivel továbbra is nagy számban áramlanak be hazánkban a rossz állapotú importautók, ezért három területen vezet be szigorítást az új jogszabály.

Környezetvédelmi szigorítások a honosításban 2021-től

Először függetlenül az autó származási országától, évjáratától, és egyéb tényezőktől, amennyiben bármilyen környezetvédelmi aggály merül fel a Nemzeti Közlekedési Hatóság eljárása során, a gépjármű indoklás nélkül további szakértői vizsgálat alá vethető. Öt évnél idősebb és 160 ezer kilométernél többet futott járművek esetében az egyszerűsített honosítási eljárás is kibővül egy környezetvédelmi vizsgálattal. Amennyiben semmilyen probléma nem merül fel, az autó honosításra kerül, azonban ha a környezetvédelmi határértékek nem nem felel meg, az autót egyedi forgalomba helyezési eljárásra írhatják ki, akár külső szakértő bevonása mellett. Ez jelentős többletköltséget és időveszteséget jelenthet az üzembe helyezőnek.

EU-s szabványnak nem megfelelő autók honosítása 2021-ben

A január 1-től hatályos jogszabályok alapján szigorúbban vizsgálják az uniós normáknak megfelelést minden külföldről importálni kívánt jármű esetében. Azon autók, amelyek rendelkeznek vagy CoC igazolással vagy az EK-szerinti típustáblával csak abban az esetben számíthatnak szigorúbb műszaki vizsgálatra, ha valamilyen változtatás történt rajtuk a gyári állapothoz képest. Azon járművek köre azonban, amely sem EK-szerinti típustáblával, sem CoC igazolással nem rendelkezik, rendkívül szigorú eljárás alá esnek az idei évtől. Amennyiben a Nemzeti Közlekedési Hatóság saját vizsgabiztosai útján nem tudja eldönteni, hogy az autó az EU-s szabványoknak megfelel külsős szakértőt vonhat be, melynek költségeit az ügyfél állja.

EU-n kívülről érkező autók honosítása 2021 után

Az EU-n kívülről érkező autók túlnyomó része nem uniós piacra készült, ezért sem CoC igazolással, sem EK-szerinti típustáblával nem rendelkezik. Emellett mivel a károsanyag-kibocsátási határértékek világszinten is az Európai Unióban az egyik legszigorúbbak, ezért ezt is szigorúbban vizsgálja mostantól a Nemzeti Közlekedési Hatóság. Mostantól ilyen járművek esetében jóval hosszabb, drágább és akár kétes kimenetelű eljárásra számíthatunk, ezért érdemes még az autóbehozatal előtt megbizonyosodni arról, hogy a gépjármű forgalomba lesz-e helyezhető Magyarországon.

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Segítségre van szüksége? Maradt kérdése?

Hívjon minket vagy írjon üzenetet!
Azonnal válaszolunk!

  • +36 70 581 31 33

  • kapcsolat@autohonositas1napalatt.hu

2021-02-06T16:32:50+00:00
Go to Top