Hogyan hat a koronavírus járvány az autó honosításra?

A lassan másfél éve tartó COVID-19 vírustörzs által okozott világjárvány mára a gazdaság minden ágazatába befúrta magát, ez alól az gépjármű import és autóhonosítás sem kivétel. Ebben a bejegyzésben összegyűjtöttük Önnek a legfontosabb tudnivalókat arról, hogy a járvány ideje alatt miként lehet autót Magyarországra behozni, honosítani és forgalomba helyezni.

Gépjárműbehozatal a koronavírus korlátozások közepette

A legfrissebb rendelkezésre álló adatok alapján nem meglepő módon 2020-ban a járvány hatására jelentős csökkenés következett be a külföldről behozott használt személygépjárművek számában. Míg már évek óta közel 160 ezer autót hoztak be átlagosan, addig tavaly húsz százalékkal zuhant a használt autók importja, 167 ezerről 130 ezerre. Ez a trend a jelek szerint 2021-ben tovább folytatódik, arra vonatkozóan még csak találgatások vannak, hogy az oltási kampány és az enyhítések mikor kezdhetik ismét felpörgetni a gépjármű importot.

Érdekesség, hogy még így is jóval több használt autót helyeztek forgalomba a tavalyi évben, mint újat. Feltehetőleg abból a szempontból a koronavírus nem fog hozni változást, hogy a magyar marad alapvetően használt-autó vásárló nép.

Ehhez kapcsolódó megfigyelés, hogy a hazai járműpark minőségének sem tett jót a koronavírus nyomán kialakuló válság, az autók átlagéletkora tovább nőt és elérte a 14,7 évet. Többek között ennek a minőségbeli romlásnak is köszönhető, hogy a tavalyi év utolsó napján kiadott kormányrendelet megszigorította a külföldről érkező autók műszaki ellenőrzését, kiemelt figyelmet szentelve a környezetvédelmi határértékek betartatására.

Ezen új szigorú szabályok mellett várhatóan az EU-n belülről érkező, jó állapotú és viszonylag fiatal autók használt autók importja valamelyest felpöröghet, azonban könnyen lehet, hogy a teljes használt autóbehozatalt összességében visszavetik az új rendelkezések.

Külföldi autók honosításának nehézségei a járvány idején

Ahogy bármilyen ügyintézés során tapasztalni lehet, a koronavírus a közigazgatás minden területét az eddiginél is nehézkesebbé teszi. A hivatalok sok helyen csökkentett létszámmal dolgoznak, így igyekeznek a dolgozókat óvni a megfertőződéstől. Akár egyetlen eset kapcsán is sokszor kénytelenek az államigazgatási szervek akár egy egész részleget kényszerszabadságra küldeni a kéthetes vagy tíznapos karantén idejére. Az ügyféltérbe limitált számú embert engednek be, ezért gyakori látvány a hivatalok előtt maszkban várokozók kígyózó sora.

A helyzet az autóhonosításban részt vevő hatósági szerveknél sem jobb. A Nemzeti Közlekedési Hatóságnál (NKH) jellemzően csak hónapokra előre lehet időpontot kapni, és akkor is lassú ügyintézésre számíthatunk, akár az egész nap rámehet az autó műszaki vizsgáztatására. Ez annak ellenére is így van, hogy elvben kevesebb autó vár hazai honosításra és forgalomba helyezésre az autóimport jelentős visszaesése miatt.

Mindehhez társulnak az Nemzeti Közlekedési Hatóság régóta megoldatlan belső problémái. Ezek közül a legégetőbb a különböző vizsgaállomásokon érvényben lévő foglalási rendszer kaotikus volta és átláthatatlansága, melynek megoldására az idei évtől talán megindul egy átfogó reform. Szintén régóta ismert probléma az egyes telephelyeken jelen lévő kenőpénzes rendszer. Az idei évben végre lecsapott a rendőrség a leghírhedtebb Mozaik utcai vizsgaközpontra, azonban a letartóztatások hozományaként a várakozási idő három hónapra nőtt emberhiány miatt. Szintén razziák az utóbbi időben Pomázon és Vácon is.

Félelem és rettegés az NKH-nál - nem csak a vírus miatt

A Nemzeti Közlekedési Hatóság telephelyvezetőivel, ügyintézőivel és vizsgabiztosaival sosem volt egyszerű feladat szót érteni, azonban ez az utóbbi időben egészen kritikus méreteket öltött. Általánosan elmondható, hogy országszerte teljesen kiszámíthatlanná vált, hogy egy gépjármű vajon honosítható-e vagy sem, átmegy-e a műszaki vizsgán és egyedi forgalomba helyezésen vagy sem. Az autóimportőrök kétségbe esetten viszik a járműveket egyik vizsgaközpontból a másikra, és jellemzően teljesen eltérő követeleményekhez kötik a sikeres vizsgáztatást az NKH helyi emberei.

Ennek csak egyik oka a vírus, és az ebből fakadó túlterheltség és frusztráltság. A fő probléma a razziák miatt kialakult légkör, amely révén minden vizsgahelyen rettegnek, vajon ők lesznek-e a következők. Emiatt minden bonyoultabb esetet inkább visszadobnak és buktatnak, nehogy véletlenül felmerüljön a gyanú, hogy kenőpénzért cserébe engedtek át egy járművet.

Egyes járműtípusok honosítása ennek kapcsán gyakorlatilag teljesen ellehetetlenül, mint például az EU-n kívülről behozott gépjárműveké, különösen az angol és amerikai autóké, az átalakított autóké és minden olyan esetben, amikor bármilyen okmány hiányos vagy hiányzik. A Brexit hatására önmagában több száz, de akár több ezer honfitársunk számára egyre kilátástalanabb, hogy mi lesz a hazahozott autójukkal.

A vírus okozta határlezárások kapcsán kialakult nehézségek

Amint az ismeretes, Európa-szerte az országok jelentős része a határok teljes vagy részleges lezárásával válaszolt a járványra. A határokon átjutni továbbra is elsősorban érvényes negativ koronavírus-teszttel lehet, amelyből sokszor kettő kell, de ez sem mindig elég. Különösen azok számára, akik nem nagytételben importálnak gépjárműveket, ezek a rendelkezések annyira megdrágították és bonyolulttá tették az autók behozatalát, hogy inkább a kivárás mellett döntöttek.

Ezzel együtt tapasztalataink alapján rendkívüli módon megszaporodtak a hiányos okmányos külföldről behozott járművek. Az utóbbi hónapokban jelentős számú ügyfél fordul hozzánk azzal a problémával, hogy a magyarországi forgalomba helyezéshez szükséges valamelyik dokumentum hiányzik. Valószínűleg ennek is elsősorban a határok átjárhatatlansága az oka, hiszen amíg régen könnyedén ki lehetett utazni a származási országba és pótolni az okmányokat, a jelen helyzetben ez rendívük nehezen megvalósítható.

Bár számos esetben elvben a hazai államigazgatáson keresztül is intézhetőnek kellene lenni az ilyen járművek honosítása, az említett leterheltség és az NKH-nál tapasztaható bénultság, rugalmatlanság és felesleges szigor gyarkan megoldhatatlan helyzeteket produkál. A legtöbb, amit tudunk javasolni, hogy várjuk ki, amíg a helyzet normalizálódik az ilyen járművek esetében.

Súlyos szakemberhiány

Az utóbbi hónapokban egyre markánsabban érezhető az autóimport és autó honosítás ágazatban a hozzáértő szakemberek hiánya. Igaz ez egyfelől az Nemzeti Közlekedési Hatóság vizsgaállomásaira, másfelől az ezzel foglalkozó cégek és vállalkozások esetén is.

Az NKH-nál a rendőrségi akciók révén nagyszámú hozzáértő hivatalnok és vizsgabiztos került letartóztatásra vagy kirúgásra, a további razziáktól félve sok helyen felmondásokat is tapasztaltunk. Ahogy járjuk a vizsgaközpontokat országszerte, rengeteg új arcot látunk kiváltképp a vizsgabiztosok körében, akiket sokszor nem is nagyon van, aki betanítson. A tudatlanságuk és tapasztalatlanságuk nem ritkán arroganciával társul, és sok helyen hiányoznak a "régi motorosok", akik tudnának hatni rájuk.

A szolgáltatói oldalon, azaz a honosító és autóimport vállalkozásoknál is visszaesést tapasztalunk a tapasztalt, profi személyi állományban. A jelenlegi áldatlan állapotok sokakat arra késztettek, hogy mással kezdjenek el foglalkozni, nem beszélve arról, hogy több régi, bejáratott cégre rászállt a NAV. A legszomorúbb pedig, hogy több olyan kiváló szakembert ismerünk, akit elvitt a vírus, az utánuk keletkezett űrt egészen biztosan jó ideig nem fogja tudni senki sem betölteni.

A fentiek eredményeképpen szétzilálódtak a kapcsolatrendszerek, a bejáratot csatornák megszűntek és vannak olyan autó honosítási feladatok, amelyekre gyakorlatilag lehetetlen embert találni - az a pár, aki ért hozzá pedig teljesen le van terhelve. Nem tudjuk a vírus enyhülése mennyit fog javítani a helyzeten, hiszen a probléma jóval szerteágazóbb ennél, de reménykedünk abban, hogy idővel valamelyest normalizálódnak az állapotok.

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Segítségre van szüksége? Maradt kérdése?

Hívjon minket vagy írjon üzenetet!
Azonnal válaszolunk!

  • +36 70 581 31 33

  • kapcsolat@autohonositas1napalatt.hu

2021-05-17T15:01:33+00:00
Go to Top